tiistai 6. syyskuuta 2016

Sydämen asialla


Tähän kuvaan kiteytyy paljon asioita: rentoutuminen, unelmia, läheisyyttä, yhteistä aikaa, muutosta, lapsen kasvun ihme, työelämä. Kaikki nämä osa-alueet on sinullakin oltava tasapainossa, jotta voit hyvin. Huomaammeko niitä arjessa - elämä kuljettaa ja se vie päivästä toiseen. 

Olen tänä syksynä kokenut uusia asioita - oppinut itsestäni paljon. Tunnistanut rajoja, joita en ole uskaltanut aiemmin tutkailla. Olen tutkinut asioita lempeästi - ollut armelias itseäni kohtaan. Kuulostaa kliseeltä, mutta se vaatii ajattelua. Kun huomaat, että et pysty, vaikka haluaisit. Minun kohdallani sydämentahdistin on elämässäni lahja. Aiemmin olen pystynyt tehdä melkein kaiken - tänä syksynä en. On kova paikka tunnistaa, että väsyy ja ei pysty. Ei ole kyse kovin isosta jutusta: lapioimisesta puutarhassa. Niin. Tahdistimeni "paikka" kipeytyi jo pienestäkin rasituksesta. Totta kai se tutkittiin - ei mitään poikkeavaa. Lepoa kädelle - minun "paremmalle" kädelle. En luovuttanut. Olen opetellut tekemään "vasemmalla" kädellä kotiaskareita ja pyytänyt apua. Ihmisen mieli on kummallinen. Se voi "kertoa", että voi sinua. Nyt sinusta ei ole mihinkään, kun et tuotakaan pysty tehdä. Hyvähän se sulla! Yhtäkkiä huomasin, että en voi jatkaa näin. Aloin etsiä joka päivä asioita, joita pystyin tehdä. Vielä. Kirjoitin ne muistiin. Sydämeni lyö. Voin kävellä. Voin imuroida vasemmalla kädellä. Laitan nuppineulan kiinni vasemmalla. Pystyn rentoutumaan joka ilta. Voin joogata. Voin tehdä työtäni. Jne. 


Aloin tietoisesti joka päivä huomaamaan arjen kauneuden ja ne onnen hetket. Kukaan ei huolehdi sinusta ellet tee sitä itse. Kukaan ei huomioi sinua, jos et kerro toiveitasi ääneen. Pyydä huomiota, jos et muuten saa. Pyydä apua. Etsin hyviä asioita arjesta. Hankin aamuaskareisiin arjen apulaisen. Vitran säilytysboxi säilyttää pinnit ja pompulat ja muut tärkeät pikkutavarat. Selkeät muodot miellyttivät. Monikäyttöisyys viehätti. 



Olen panostanut arjen hetkiin, vaikka pienimuotoisia kodin sisustusjuttuja olen edistänyt hitaasti. Ne etenevät nyt ns sydän edellä. Tunnustellen mennään eteenpäin. En aio suostua suorittamaan elämääni. Syön aamiaisen kiireettömästi ja somistan kodin kauniiksi myös arkena. Arki on niistä unelmista suurin, mitä minulla on. Saan elää. Etsin arjestasi ne lepohetket, jotka saavat voimaan hyvin. Arki on sydämen asia. ❤️ Ihanaa arkea sinullekin!

Anni




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista. Ilahdun niistä aina.