tiistai 4. lokakuuta 2016

Kauneutta syksyyn


Tämä syksy on ollut erilainen. Kaunis, mutta kirpeä. Arki on ollut todellista arkea, mutta niin hyvää kuin mahdollista.  Olen ammentanut voimia kauneudesta, taiteesta ja tehnyt niitä asioita, joista voimaannun. Nautin. Puutarhan kukat ovat minulle tärkeitä ja joka syksy istutan jotain kaunista talvea koristamaan. Pienet asiat tekevät minut iloiseksi - puolisoni maalasi jo taannoin tämän "häkkyrän" harmaalla spray-maalilla. Hänelle aika pikku juttu, mutta minulle niin tärkeää. Koristeeksi keskelle asettelin marjakanervan ja pehmeän sydämen. Pehmeä sydän muistuttaa meitä kaikkia siitä, miten pienillä, omilla teoillamme voimme vaikuttaa toistemme hyvinvointiin. Tunne siitä, että on tullut kuulluksi, lisää onnellisuutta. Arki saattaa haastaa meitä tässä (ainakin meillä), mutta silloin on aika pysähtyä miettimään - miten lisäämme onnellista, yhteistä aikaa. Ajankäytön suunnittelu auttaa. Kuunteleminen, läsnäolo, lempeys itseä ja arkea kohtaan. 

Viikonloppuna nikkaroimme autotallin parissa. Kun mies sisustaa, hän voi purkaa vaikka seinästä palasen ja "koristella sen uudelleen". Se on oma juttunsa. Minä maalasin meidän kukkapylväät uudelleen ja sain niihin uudet reunuslaudat. Hänelle aika pikku juttu, mutta minulle niin tärkeää. Hän on rakentanut nämä kukkapylväät minulle ja ne ovat kestäneet hyvin. 




Siirsin kukkapylväät etukuistille talvea odottelemaan. Istutin keskelle pienen sypressin, reunoille vähän kanervaa ja hopealankaa sekä lankaköynnöstä. Samanlaiset kukkapylväät koristavat pääoven molemmin puolin.


Pääkuistilla on kestävä pöytäryhmä. Se on ollut kesät-talvet ulkona. Olen hankkinut sen Askosta jo muutama vuosi sitten. Lasipöydän ääressä on mukava juoda kuppi kuumaa ja nauttia katselemalla luontoa. Pienet pentikin lyhdyt olemme myös tuunanneet samalla spray-maalilla kuin pöydällä olevan koristeen. 


Pienet asiat tuovat iloa. Minulle nämä kukat, toisen kunnioitus minulle tärkeitä asioita kohtaan ja kaunis aurinkoinen sää. Kun miettii, joka päivä muutaman ilon aiheen elämässään, huomaa, että niitä alkaa löytyä pienistäkin asioista. Asenne ratkaisee aika paljon. Näkökulma. Olenkin tänä syksynä ajatellut niin, että saamme olla kolme päivää viikosta yhdessä - enkä niin, että olen aina viikot yksin kotona. 

" Olet niin suuri kuin asiat, joiden annat häiritä itseäsi." 



Syksyisin terveisin
Anni


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista. Ilahdun niistä aina.