keskiviikko 7. joulukuuta 2016

Mitä koti viestii sinulle?

Eevi Minkkisen blogiteksti (1.12.2016) oli puhutteleva. Hän kirjoittaa tunnetaidoista. Olen käynyt läpi kodin jokaisen tavaran kesän ja syksyn aikana. Kotini on kertonut minulle oman tarinansa. Tämä on todella vaatinut tunnetaitoja. On ollut monenlaisia hetkiä. Minkkinen (2016) kirjoittaa, että tunnetyöskentelyssä yksi tärkeimpiä taitoja on erottelukyky. Olen päässyt eroon turhasta roinasta ja se on vapauttanut hyvää energiaa muuhun toimintaan.


Miellyttävä osa minua ei halua konflikteja, mutta haluaa kelvata. Olen tehnyt tutkimusmatkan omaan kotiini rauhassa, kiireettömästi ja ilman kenenkään käskyä. Omatoimisesti olen lähestynyt kotiani henkisesti. Elämä kuljettaa omia polkujaan ja on viisautta hyväksyä se, mitä tapahtuu parhaillaan. Ei kuitenkaan tarvitse hyväksyä epäkunnioittavaa käytöstä tai ihan mitä tahansa kohtelua. Ainainen huomiottajättäminenkin jättää jälkiä. Ohikävelyä - tietoisesti. Tiedostamatta. Siivousurakka on lisännyt rohkeutta minimoida elämästä negatiivisia asioita. Älä silti pelästy - kaikki perusasiat ovat paikoillaan kuin kivijalka: puoliso ja lapset; perheeni, rakkaat läheiset. 

Minä olen löytänyt rohkeuden tehdä valintoja muillakin elämän osa-alueilla. Alla olevan kuvan otin Tukholmassa valotaideteoksesta kauppakeskus Mall Of Skandinaviassa. Se kuvailee hyvin sitä tunnetta, kun asiat pala palalta kulkevat eteenpäin - hitaasti, mutta varmasti. Kaikella on aikansa ja paikkansa. 


Yrittäkää ymmärtää toisianne. Kuunnelkaa, mitä toinen sinulle sanoo. Olin hiljattain maininnut, että olohuoneen matto kaipaisi uudistusta. Viisi vuotta vanha matto oli palvellut. Tuonut lämpöä ja pehmeyttä.  Viikonloppuna meillä oli aikaa kierrellä ja katsella. Löysimme yhdessä uuden, kauniin, pehmeän ja laadukkaan maton. Tuntui hyvältä, kun olin tullut kuulluksi. Toiveeni oli tärkeä myös puolisolle. 


Hiljaisuuskin on viesti. Minkkisen mukaan rakkauden valitseminen pelon sijaan on kannattavampaa. Rakkauden tunnistaa helposti, mutta sen mukaan toimiminen ei olekaan yhtä helppoa. Tarvitaan erottelukykyä. Älä anna tunteiden viedä vaan tutki käsillä olevaa asiaa - pohdi eri näkökulmista. Erota itse asia tunteesta. Kodin sisustaminen on myös itsensä kuuntelemista. Kodin tunnelmat vaihtuvat ja luovat ympärilleen lämpöä, rakkautta - kodikasta tunnelmaa. 

Tunteiden erottelukyky kysyy sinulta, mistä tässä on oikeasti kyse? Olen ollut tilanteissa, joissa olen kysynyt itseltäni tämän kysymyksen. Kaikkien tilanteiden kohdalla siihen ei ole vastausta. Aina ei tarvitse tietää, mistä on oikeasti kyse. Se selviää myöhemmin tai aina se ei selviä. Liian usein peitämme tunteemme. Tunteilla on väliä. Minkkinen (2016) pyytää erottamaan tunteita. Sen voi antaa tulla ja mennä, päästää irti. Mistä tietää, milloin tunne koittaa kertoa sinulle jotain suurempaa. Näiden hetkien harjoittelu vaatii pysähtymistä. Hiljaisuutta. Aikaa. Se ei ole helppoa, mutta kun vaalit niitä hetkiä, huomaat, että voit paremmin; yhtä kevyesti kuin nämä Tukholmassa kuvatut ilmavat kattokoristeet. 


Kodikasta viikkoa sinulle lukijani.

Anni



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista. Ilahdun niistä aina.