torstai 2. helmikuuta 2017

Arjen unelmia


Arjen unelmiani ovat yhteinen aika perheen kanssa, kukat maljakossa, kodin sisustaminen, kirjoittaminen ja terveydestä huolehtiminen (ruoka ja liikunta). Niistä inspiroidun ja innostun. Eräs arjen unelmani on katsella tätä taideteosta eri valaistuksissa. Se on rentouttavaa ja voimaannuttavaa. Pyrin istahtamaan tässä kohtaa joka päivä hetkisen. 

Tämä viikko on ollut erilainen. Arjen unelma olisi, että saisimme ajan riittämään niihin asioihin, joita haluamme todella tehdä. Olen pohtinut uusia ajankäyttöstrategioita ja kokeillut myös käytännössä. Olen pessyt pyykit ajastimella öisin ja ripustanut ne aamulla kuivamaan. Olemme sopineet yhdessä tiskivuoroista. Viettäneet koti-illan vähintään kerran arki-iltoinakin.  Suunnittelen ruuat ja aamiaiset lasten kanssa - silloin joku muukin voi aloittaa ruuan tai aamiaisen kattamisen tai laittamisen. Olen kertonut perheenjäsenille, milloin haluan kirjoittaa (tutkimustani). Bloggaaminen on harrastukseni. Lepään riittävästi. Rentoudun tietoisesti. 

Joskus voi olla päiviä, että pitää jarruttaa. Hyväksyä se tunnetila.  Pysähdyttävä. Miten saat ajan riittämään? Onnistuuko se niin, että voit vielä hyvin. En pidä asioiden suorittamisesta.Tasapaino lisää onnen tunteita. Kun olemme onnellisia, kehossa vapautuu onnellisuushormoneja, olemme kiinnostuneita ja iloisia, ajattelemme positiivisia ajatuksia ja toimimme entistä päämäärätietoisemmin. 

Tyytyväisyyden tunne lisääntyy kuin vahingossa. Kuinka onnellinen olet juuri nyt? Hyväksy olotilasi - anna tunteiden tulla ja mennä. Arjen unelmani on ollut pitää koti kunnossa, mutta olen ollut ns "puolikuntoisena". Olen kuunnellut itseäni ja keventänyt arjen taakkaa, mutta olen harjoitellut tyytyväisyyttä - oppinut lisäämään hyvinvointiani kuunnellen sydämeni viestiä. Olen tuntenut kiitollisuutta ja myötätuntoa itseäni kohtaan - opetellut armeliaisuutta. 

Miten? Tein ajankäyttösuunnitelman. Voi kuulostaa hassulta, mutta halusin poistaa elämästäni "aikasyöpöt" asiat. Jätin tärkeimmät ja järjestelin asiat viikko-ohjelmaan niin, että hyödynnämme ns odotteluajatkin (lasten harrastukset). Luen kirjoja, valmistelen tekstejäni, teen minulle tärkeitä asioita silloin, kun lapsemme tekevät heille mieluisia juttujaan. Muistin myös vok- vapaat (varattu omaan käyttöön). Meillä se tarkoittaa yhteistä aikaa puolison kanssa. 


Toimeliaalle ja päämäärätietoiselle ihmiselle pysähtyminen voi olla vaikeaa. Huomaathan sinäkin pysähtyä ajoissa. Olen pysähtynyt ja luonut uusia aikatauluja arkipäiviini ja huomannut, miten olen voinut keventää oloani. Arjen unelmat ovat säilyneet ja olen saanut aikani riittämään tärkeille asioilleni. Olen kokenut onnen hetkiä. 

Onni on hetkiä - niiden huomaaminen on tärkeä taito. Tämän aamutakin pukeminen on yksi onnenhetkiäni. Se on matkamuisto joululomaltamme. On kysymys siitä, että ihminen tulee tietoiseksi näistä elämänsä pikku tuokioista ja on niissä läsnä. 

Anni




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista. Ilahdun niistä aina.